Door enkele traumatische ervaringen in mijn leven kwam ik tot de conclusie: ik wil enkele en alleen “simpelweg gelukkig zijn”.
Maar hoe doe je dat? Zo begon ik aan een studie over geluk, positieve psychologie, IEMT en gezondheid. Ik was verbaasd, blij verrast dat geluk zo voor het oprapen ligt, het is er voor iedereen maar het vraagt wel wat kennis, inzicht en oefening. Ik werd gemotiveerd en gedreven om iedereen te helpen weer gezond en gelukkig te worden. Daarom mijn nieuwe praktijk waar gezondheid en geluk voor de mens en organisatie centraal staan.
Organisatie geluk
Onderzoeken tonen aan dat geluk besmettelijk is, emotionele besmetting noemen we dat. Dus wanneer in een organisatie één iemand zich al gelukkiger gedraagt, geeft dit al een effect op de rest van de mensen in zijn of haar omgeving. Een organisatie bestaat uit mensen. Zijn de mensen gelukkig, gezond, krijgen ze ruimte om tot bloei te komen dan heeft dat direct een positief effect op de organisatie. Neem bijvoorbeeld werkstress. Onderzoeken laten zien dat in een omgeving met veel werkstress, het toevoegen van positieve emoties, positieve waardering of iets wat mensen positief stemt, dit meer effect geeft op het algehele geluksgevoel dan het verlagen van de werkstress.
Ook blijkt dat positieve gevoelens in het “nu” zorgen voor toekomstig geluk. Mensen voelen zich ook later hier nog gelukkiger door. Het maakt mensen aardiger, hulpvaardiger, gezonder maar ook creatiever en kunnen ze beter “out of the box” denken. Wilt u een meer succesvolle organisatie kijk dan naar de geluksfactor in uw bedrijf. Ik help u graag daarbij.
Gezondheid
Positieve emoties maken gezonder. Ze maken mensen weerbaarder tegen stress en ook dat feit zorgt weer voor positieve emoties. Stress is de grootste ziekteverwekker. Positieve emoties zetten een positieve spiraal in werking. In een onderzoek (Cohen 2003) werd gemeten hoeveel positieve en negatieve emoties proefpersonen in twee weken hadden ervaren. Daarna werden alle proefpersonen geïnfecteerd met een verkoudheidsvirus. Het blijkt dat het niet uitmaakt hoeveel negatieve emoties mensen hadden ervaren, maar wel hoeveel positieve emoties. Mensen die weinig positieve emoties hadden ervaren ontwikkelde vaker een verkoudheid dan mensen die veel positieve emoties hadden ervaren.
De Mens in de organisatie
Het begint dus allemaal bij de mens in de organisatie. De leiders en de medewerkers. Als leider geeft u het voorbeeld. U kunt er veel aan doen om de mensen meer positieve emoties, geluksgevoel te laten ervaren. Het is niet altijd te voorkomen dat mensen echter ook negatieve of zelfs traumatische ervaringen hebben. Soms door het werk maar vaak buiten het werk. Het is belangrijk dat deze niet leiden tot blijvende negatieve emoties. Daar kan IEMT heel veel betekenen. IEMT kan de negatieve lading van de ervaring afhalen en kan mensen zelfs in hun positieve gevoel en identiteit enorm versterken. Dat alles heeft direct een positieve weerslag op de organisatie en op het geluksgevoel.